De begeleiding start met een kennismakingsgesprek met alle betrokkenen.
Binnen de leefgroep observeren we het functioneren van het kind/de jongere met het hele team. Gelijktijdig brengt de contextbegeleider samen met het gezin in beeld wat goed en wat moeilijk loopt. Op basis hiervan stellen we concrete en actiegerichte doelen op. Dit doen we in samenspraak met het gezin, de verwijzer, de school en eventueel andere betrokken partijen.
Ieder(e) kind/ jongere krijgt tijdens zijn verblijf een individuele begeleider (IB) toegekend. De IB bespreekt regelmatig de kleine of grote zorgen met het kind/ de jongere. Hij heeft aandacht voor zijn of haar beleving en noden en biedt individuele ondersteuning in het groeiproces.
Elk gezin wordt begeleid door een contextbegeleider. Deze contextbegeleider doorloopt een gelijkaardig traject met het gezin en het netwerk van het kind/de jongere. Zowel de individuele begeleider als de contextbegeleider voorziet altijd een traject op maat.
Samenwerking is belangrijk. Ieder kan zijn steentje bijdragen om tot oplossingen en groei te komen. Werken aan de doelstellingen is een gedeelde verantwoordelijkheid. Wij vragen inzet van zowel de leefgroep, de ouders (met hulp van de contextbegeleider) als van het kind/de jongere (met hulp van de individuele begeleider). Samen gaan we op zoek naar antwoorden en zetten onze woorden om in acties.
Onze aanpak:
Elke zes maanden evalueren we samen met het kind, de ouders en de aanmelder de vooropgestelde doelstellingen.. Ook de bezoekregeling wordt regelmatig geëvalueerd. Hiervan maken we een evolutieverslag. Dit verslag bezorgen we aan het gezin en de aanmelder.